خانه   »  فصلنامه شماره سه  »  سنجش موقعیت رقابتی مرکز مالی تهران در مقایسه با مراکز مالی نوظهور

سنجش موقعیت رقابتی مرکز مالی تهران در مقایسه با مراکز مالی نوظهور

سنجش موقعیت رقابتی مرکز مالی تهران در مقایسه با مراکز مالی نوظهور

سنجش موقعیت رقابتی مرکز مالی تهران در مقایسه با مراکز مالی نوظهور و پیشرو جهان

نویسندگان:‌ امید باقری و حامد وارث

چکیده
تغییرات سریع در فن آوری، حرکتهای آزاد و پویای فعالیتهای اقتصادی و خارج شدن از مرزهای کشوری ، حجم بالای گردش سرمایه و افزایش موسسات سرمایه گذار در بازارهای خارجی و…. همه و همه از علل نیاز به مراکز مالی بین المللی در کشورها شده است . در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان مراکز مالی کارآمدی برپا شده‌اند که بیشتر تقاضای خدمات مالی بازار داخلی آنها را پاسخ می‌دهد و این مراکز به صورت روزافزون و به درجات گوناگون با کسب و کارهای بین‌المللی به رقابت برخاسته‌اند.
با مطالعه مراکزمالی بین المللی در سرتاسر دنیا دو هدف اساسی از انجام این تحقیق شناخت عوامل رقابتی وابزاری موثر بر شکل گیری مراکز مالی بین المللی وهم چنین سنجش موقعیت رقابتی مرکز مالی شهر تهران و مقایسه آن با مراکز مالی نوظهور و پیشرو جهان مطرح گردیده است. در این مقاله سعی شده تا عوامل موثر بر رقابت پذیری مراکزمالی بین المللی معرفی گردد و در ادامه ۵ عامل به عنوان مهمترین عوامل سرآمدی در تاسیس مرکز مالی تهران شناخته شده و با استفاده از آزمونهای آماری تایید و اولویت بندی گردیده است. در انتها پس از انجام مطالعات میدانی و کتابخانه ای و شناخت عوامل سرآمدی مراکزمالی وتداوم موفقیت آنان دررتبه بندیهای انتشار یافته بین المللی ،مدل پیشنهادی به همراه زیرشاخه های هر یک از عوامل به تفکیک آمده است .لازم به ذکر است زیرشاخه های این عوامل اصلی با انجام روش Survey Research و مصاحبه با خبرگان مسائل مالی و بانکها استخراج گردیده است.

کلمات کلیدی : موقعیت رقابتی، مراکز مالی، مرکز مالی بین المللی ، اقتصاد جهانی ، شهرهای جهانی

دانلود اصل مقاله

مطالب مرتبط برچسب

مروری جامع بر پژوهش های هوش رقابتی در سازمان های ایران ویدا سلیمی دانقرالو فصلنامه بازاریابی پارس‌مدیر، دوره 2، شماره 5، زمستان 1395 چکیده رقابت در فضای جهانی شدن و انفجار اطلاعات در سال های اخیر به یکی از چالش های سازمان های امروزی تبدیل شده است. در چنین فضایی، موفقیت سازمانها وابسته به آگاهی از اطلاعات محیط، رقبا،بازار ...
زنجیره تامین چابک راهکاری کسب مزیت رقابتی در صنعت (مطالعه موردي: صنعت كاشي و سراميك استان يزد) نویسندگان: كامبوز شاهرودي، محمد طالقاني، الهه طاهري چكيده براي دست‌يابي به حاشيه‌ي رقابتي در محيط تجاري به سرعت درحال تغيير، شركت‌ها بايد طوري با تأمين‌كنندگان و مشتريان در عمليات خط جريان منطبق شوند كه براي دست‌يابي به سطحي از چابكي ماوراي ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



Copyright © ArashHabibi
Top