هوش تجاری: مفهوم سازی و ایجاد مقیاسی جهت سنجش زیرساختهای آن
فصلنامه بازاریابی پارس مدیر
دوره ۱، شماره ۱، زمستان ۱۳۹۴
آرش حبیبی* (الف)، اعظم سرافرازی(ب)، پدیده فدایی فرد(ج)
چکیده
هوش تجاری از دیدگاه علمی و عملی مورد توجه پژوهشگران آکادمیک و مدیران سازمانها قرار دارد. سازمانها با استفاده از این فناوری درصدد توسعه توانمندیهای خود و کسب مزیت پایدار رقابتی هستند. مطالعات انجام شده پیشین بیشتر جنبه توصیفی داشته و بر اهمیت هوش تجاری تاکید شده است. تاکنون مقیاس جامع و کاملی برای ارزیابی وضعیت سازمانها برای بکارگیری هوش تجاری صورت نگرفته است. هدف این پژوهش ارائه مقیاسی جامع جهت سنجش زیرساختهای هوش تجاری در سازمان است.
مطالعه حاضر یک پژوهش بنیادی است که براساس روش تحقیق علمی و یک دوره پنج ساله از بکارگیری هوش تجاری در سازمانهای مختلف صورت گرفته است است. روایی مقیاس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار گرفته است. دادههای آماری نیز از ۷۸ شرکت متوسط و بزرگ گردآوری شده است. در این مطالعه با استفاده از روش تحقیق علمی، مقیاسی عملیاتی برای پیادهسازی هوش تجاری ارایه شده است. نتایج نشان داده است وجود بستر سختافزاری و نرمافزاری مناسب مهمترین زیرساختهای فنی بکارگیری هوش تجاری در سازمان است. پشتیبانی مدیریت ارشد، آشنایی مدیران با هوش تجاری، احساس نیاز به شفاف سازی اطلاعات، وجود فرایندهای ایجاد داده و فرایندهایی برای یکپارچگی دادهها نیز مهمترین زیرساختهای مدیریتی هستند. مهمترین محدودیت این مطالعه آن است که تنها در ایران صورت گرفته است. این مقیاس به عنوان یک چارچوب مرجع میتواند توسط پژوهشگران دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
واژگان کلیدی: هوش تجاری، بلوغ نرمافزاری، بلوغ سختافزاری، شفافیت اطلاعات، یکپارچگی داده
برای خرید فایل ورد مقاله از لینک زیر استفاده کنید:
شماره 01 (زمستان 1394) | 861 بازدید | ۲۴ اسفند ۹۴