مدلسازی روابط میان عوامل موثر بر پذیرش بانکداری مجازی
فصلنامه بازاریابی پارس مدیر
دوره ۲، شماره ۲، بهار ۹۵
فروغ عسکری* (الف) – هاجر ایزدیار (ب) الهه رضایی (ج)
چکیده
با توسعه روزافزون فناوری و کاربرد آن در خدمات مالی و بانکداری، مدلهای متعددی جهت پذیرش بانکداری مجازی ارائه شده است. بانک مجازی یک بانک رایانه ای است که قادر به انجام اکثر امور بانکی است که بانک های عادی انجام می دهند. با این تفاوت که نیازی به مراجعه به شعبه نخواهد بود و افراد از هر رایانه خانگی می توانند امور بانکی،تجارت و بازرگانی مورد نظر خود را به انجام برسانند. به عبارت دیگر در بانکداری مجازی، تمام مراحل، از واریز پول برای سپرده گذاری، تا دریافت و انتقال وجه، و مبادله اسناد بین بانکی با تمام کشورها و از طریق رایانه انجام میشود. همچنین اجرای قوانین ضدپولشویی و امنیت بالا و شفافیت مبادلات با راهاندازی این بانک ها میسر خواهد شد.
مطالعه حاضر با هدف مدلسازی روابط میان عوامل موثر بر پذیرش بانکداری مجازی صورت گرفته است. این مطالعه به صورت موردی در بانک ملت انجام شده است. در مدلهای پذیرش بانکداری مجازی به عوامل متعددی اشاه شده است. در تمامی مدلها این روابط یکسویه بوده و به پذیرش فناوری و نیت رفتار ختم میشوند. در این مطالعه الگوی روابط میان عوامل اصلی پذیرش بانکداری مجازی نشان داده شده است. براین اساس سهولت استفاده از بیشترین تاثیرگذاری برخوردار است و سودمندی ادراک شده از میزان تاثیرپذیری بسیار زیادی برخوردار است. همچنین اعتماد بیشترین تعامل را با سایر معیارهای موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی دارد.
واژگان کلیدی: بانکداری مجازی، اعتماد، ریسک، سهولت استفاده، سودمندی ادراک شده
برای خرید فایل ورد مقاله از لینک زیر استفاده کنید:
شماره 02 (بهار 1395) | 508 بازدید | ۲۵ فروردین ۹۵