شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در کسب مزیت رقابتی در شرکت‌های بیمه استان گیلان

فصلنامه بازاریابی پارس مدیر

دوره ۲، شماره ۲، بهار ۹۵

کامبیز شاهرودی(الف)، صنم ابراهیم‌نیا(ب)

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در کسب مزیت رقابتی در شرکت‌های بیمه استان گیلان صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی می‌باشد و بر اساس ماهیت، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است. این پژوهش در شرکت ایران‌خودرو صورت گرفته است و ۲۰ نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. شاخص سازگاری پرسشنامه‌های مقایسه زوجی کوچکتر از ۱/۰ و در محدوده قابل قبول بوده است. نتیجه حاصل از مقایسه زوجی معیارهای اصلی نشان داده است : معیار کیفیت با وزن نرمال ۲۹۲/۰ از بیشترین اولویت برخوردار است. معیار پاسخگویی با وزن نرمال ۲۵۸/۰ در اولویت دوم قرار دارد. معیار کارایی با وزن نرمال ۲۳۸/۰ در اولویت سوم قرار دارد. معیار نوآوری با وزن نرمال ۲۱۲/۰ در اولویت انتهایی قرار دارد. براساس محاسبات سوپرماتریس حد، شاخص ارزش هزینه کردن برای خدمات با وزن نرمال ۱۰۷/۰ از بیشترین اهمیت در میان تمامی شاخص‌های موجود برخوردار است. صرفه‌جویی در هزینه با وزن ۰۸۹۸/۰ از اولویت دوم برخوردار می‌باشد. شاخص‌های مزیت خدمات نسبت رقبا و صرفه‌جویی در زمان با وزن مشابه از اهمیت بالائی برخوردار هستند.

واژگان کلیدی: رقابت‌پذیری، کارایی، کیفیت، نوآوری، پاسخگویی، صنعت بیمه

 
دانلود مقاله تمام متن

 برای خرید فایل ورد مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

5000 تومان – خرید