سنجش موقعیت رقابتی مرکز مالی تهران در مقایسه با مراکز مالی نوظهور و پیشرو جهان

فصلنامه بازاریابی پارس مدیر

دوره ۲، شماره ۳، تابستان ۹۵

امید باقری* (الف) – حامد وارث (ب)

چکیده

با مطالعه مراکزمالی بین المللی در سرتاسر دنیا دو هدف اساسی از انجام این تحقیق شناخت عوامل رقابتی وابزاری موثر بر شکل گیری مراکز مالی بین المللی وهم چنین سنجش موقعیت رقابتی مرکز مالی شهر تهران و مقایسه آن با مراکز مالی نوظهور و پیشرو جهان مطرح گردیده است. در این مقاله سعی شده تا عوامل موثر بر رقابت پذیری مراکزمالی بین المللی معرفی گردد و در ادامه ۵ عامل به عنوان مهمترین عوامل سرآمدی در تاسیس مرکز مالی تهران شناخته شده و با استفاده از آزمونهای آماری تایید و اولویت بندی گردیده است. در انتها پس از انجام مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای و شناخت عوامل سرآمدی مراکزمالی وتداوم موفقیت آنان دررتبه بندیهای انتشار یافته بین المللی، مدل پیشنهادی به همراه زیرشاخه‌های هر یک از عوامل به تفکیک آمده است. لازم به ذکر است زیرشاخه‌های این عوامل اصلی با انجام روش Survey Research و مصاحبه با خبرگان مسائل مالی و بانک‌ها استخراج گردیده است.

واژگان کلیدی: موقعیت رقابتی، مراکز مالی، مرکز مالی بین المللی، اقتصاد جهانی، شهرهای جهانی

 
دانلود مقاله تمام متن

 برای خرید فایل ورد مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

5000 تومان – خرید