تعیین عوامل اثرگذار بر تجارت الکترونیکی مجتمع خلیج فارس با رویکرد شبکههای اجتماعی، بهمنظور طراحی وبسایت و اپلیکیشن کارآمد
فصلنامه بازاریابی پارس مدیر
دوره ۵، شماره ۱۶، پائیز ۱۳۹۸
محمدرضا اسماعیلی* (الف) سید جواد ایرانبان (ب) سودابه جلیلی (ج)
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل اثرگذار بر تجارت الکترونیکی مجتمع با رویکرد شبکههای اجتماعی، بهمنظور طراحی وبسایت و اپلیکیشن کارآمد است. جامعه آماری تحقیق، شامل جامعه موردبررسی در پژوهش حاضر، کارشناسان، مدیران مجتمع تجاری خلیجفارس هستند. حجم جامعه آماری حدود ۳۰ نفر تخمین زده شد، از روش تمام شماری برای تعیین اندازه نمونه استفاده شد. در گام اول به شناسایی عوامل مؤثر پرداخته شد. سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه به بررسی نظرات افراد جامعه پرداخته شد. با استفاده از تکنیک دلفی، معیارهای شناساییشده، ارزیابی و غربالگری شدند. ۶ دسته معیار اصلی و ۲۲ زیر معیار شناسایی شدند. معیارهای اصلی عبارتاند از: ارزیابی استراتژی الکترونیکی، ارزیابی آموزشی، ارزیابی زیرساختهای فناوری اطلاعات، ارزیابی عوامل فرهنگی و اجتماعی، ارزیابی سیستم اطلاعاتی، ارزیابی سیاستهای دولتی. سپس با استفاده از پرسشنامه زوجی به مقایسه معیارها و زیرمعیارها پرداخته شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از تکنیک سلسله مراتبی بررسی شدند. بر اساس نتایج بهدستآمده، با توجه به نتایج حاصل از ارزیابی معیارهای اصلی شکوفایی تجارت الکترونیکی، استراتژی الکترونیکی در اولویت اول قرار داشته است. در استراتژی الکترونیکی سازمان، تغییرات محیط قانونی، رقابتی، اقتصادی و فناوری موردتوجه قرار میگیرد. محیط فناوری و استراتژی الکترونیکی به دلیل اهمیت حیاتی آن و تدارک زیرساختارهای بازار الکترونیک از توجه و اهمیت ویژهای برخوردار است. معیار زیرساختهای فناوری اطلاعات در اولویت دوم قرار دارد. توسعه و گسترش تجارت الکترونیکی در یک سازمان منوط به وجود شاخصهای معرف آمادگی فنی است.
واژگان کلیدی: تجارت الکترونیکی، شبکههای اجتماعی، مجتمع خلیجفارس
شماره 16 (پاییز 1398) | 455 بازدید | ۳۰ آذر ۹۸