تاثیر استراتژی بازاریابی درون‌گرا بر قصد خرید مشتریان از فروشگاه‌های اینترنتی

فصلنامه بازاریابی پارس مدیر

دوره ۵، شماره ۱۶، پائیز ۱۳۹۸

حسن غفورپور* (الف)، فریدون قصری (ب)، صادق فلاح (ج)

چکیده

بازاریابی درون‌گرا رویکرد جدیدی در بازاریابی دیجیتال است و شاخه‌ای از بازاریابی محتوایی می‌باشد که به شدت در حال رشد و گسترش است.  این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استراتژی بازاریابی درون‌گرا بر قصد خرید مشتریان از فروشگاه‌های اینترنتی انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی مشتریان فروشگاه اینترنتی شهروند می‌باشد. با استفاده از فرمول کوکران ۴۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. نمونه‌گیری با روش تصادفی ساده انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای با طیف لیکرت می‌باشد. روایی پرسشنامه با روش محتوایی ارزیابی شد. پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شده است که پایایی کل سوالات برابر با ۸۵۹/۰ محاسبه شده است. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافته‌ها و نتایج تحقیق نشان می‌دهد که استراتژی بازاریابی درون‌گرا بر ریسک ادراک‌شده و استراتژی بازاریابی محتوایی بر ریسک‌های کیفیتی وب‌سایت تأثیرگذار بوده و همچنین ریسک‌های قیمتی محصول بر رضایت مشتری به محصول و ریسک‌های کیفیتی و امنیتی وب‌سایت بر درگیری مشتریان مؤثر بوده و رضایت مشتریان به محصول و وب‌سایت بر قصد خرید مشتریان از فروشگاه اینترنتی شهروند مؤثر و در نهایت از ویژگی‌های وب‌سایت، سهولت ادراک‌شده بر قصد خرید آنلاین موثر است. بنابراین استراتژی بازاریابی درون‌گرا می‌تواند بر قصد خرید مشتریان از فروشگاه اینترنتی شهروند به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر بگذارد.

واژگان کلیدی: بازاریابی محتوایی، بازاریابی درون‌گرا، استراتژی بازاریابی، بازاریابی دیجیتال

دانلود مقاله تمام متن