بررسی عوامل موثر بر گرایش مشتریان به استفاده از بازاریابی موبایلی

فصلنامه بازاریابی پارس مدیر

دوره ۵، شماره ۱۶، پائیز ۱۳۹۸

نورالله پیلتن* (الف)، اسفندیار نصر (ب)

چکیده

این پژوهش با هدف سنجش تاثیر بازاریابی موبایلی بر قصد خرید مشتریان و با رویکردی کاربردی در فروشگاه اینترنتی زنبیل صورت گرفته است. ادبیات پژوهش و مطالعات انجام شده حاکی از آن است که استفاده  از بازاریابی موبایلی می تواند بر قصد خرید مشتریان تاثیر می‌گذارد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ای شامل ۲۲ پرسش با طیف لیکرت پنج درجه استفاده گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه و روایی همگرا با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی نیز انجام شد. مقدار روایی همگرا در تمامی متغیرها نیز بالای ۵/۰ بوده و روایی همگرا تایید شد. برای سنجش پایایی نیز ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه گردید. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه پرسشنامه ۹۱۹/۰ محاسبه گردید و مقدار پایایی ترکیبی تمامی متغیرها نیز بالای ۷/۰ بدست آمده است. جامعه آماری این تحقیق پژوهش شامل کلیه مشتریان فروشگاه اینترنتی زنبیل می‌باشند و پرسشنامه به صورت تصادفی در اختیار ۴۰۰ نفر از مشتریان قرار گرفت. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزارLISREL استفاده شده است. نتایج نشان داده است حضور اجتماعی فناوری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر گرایش به بازاریابی موبایلی تاثیر دارد. همچنین سادگی استفاده، سودمندی ادارک‌شده و لذت استفاده نیز از مهم‌ترین عوامل موثر بر گرایش مشتریان به استفاده از خدمات بازاریابی موبایلی می‌باشند.

واژگان کلیدی: بازاریابی موبایلی، سودمندی ادراک شده، سادگی استفاده، حضور اجتماعی، لذت استفاده

دانلود مقاله تمام متن