ارزیابی نقش بازاریابی محتوایی شرکت‌محور و مشتری‌محور براساس مراحل قیف بازاریابی

فصلنامه بازاریابی پارس مدیر

دوره ۵، شماره ۱۶، پائیز ۱۳۹۸

مرسانا نوحی* (الف) مریم شکوری (ب)

بازاریابی محتوایی به یک الگوی قالب در تجارت دیجیتال تبدیل شده است. اکنون سازوکارهایی نیز برای تولید محتوا از سوی کاربران فراهم شده است. تولید محتوای ارائه شده توسط شرکت و مشتری نقش زیادی در مراحل مختلف ارتباط با مشتریان دارند. الگوی مناسب برای مراحل مختلف ارتباط با مشتریان به قیف بازاریابی موسوم است. در این مطالعه کوشش شده است تا به ارزیابی نقش بازاریابی محتوایی شرکت‌محور و مشتری‌محور براساس مراحل قیف بازاریابی پرداخته شود. جامعه آماری این مطالعه شامل مشتریان شرکت اینترنتی آسیاتک می‌باشد. با استفاده از فرمول کوکران نمونه‌ای به حجم ۴۰۰ نفر انتخاب شده است. برای نمونه‌گیری از روش احتمالی و به صورت تصادفی ساده استفاده شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. براساس تحلیل عاملی تاییدی مشخص شد گویه‌های پرسشنامه به درستی عوامل مورد بررسی را مورد سنجش قرار می‌دهد. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد بازاریابی محتوایی بر آگاهی، توجه، قصد خرید و رضایت مشتریان تاثیر دارد. به عبارت دیگر بازاریابی محتوایی بر تمامی مراحل قیف بازاریابی موثر است. بنابراین به شرکت اینترنتی آسیاتک پیشنهاد می‌شود با تولید محتوای به‌روز و کاربردی رفتار مشتریان را پیش از خرید و بعد از خرید مدیریت نماید.

واژگان کلیدی: بازاریابی محتوایی، محتوای کاربر، محتوای شرکت، قیف بازاریابی

دانلود مقاله تمام متن