
اهمیت بازاریابی مجاورتی در بازاریابی دیجیتال و شناسایی عوامل موثر بر آن
فصلنامه بازاریابی پارس مدیر
دوره ۵، شماره ۱۶، پائیز ۱۳۹۸
مهدی محمدی* (الف)، اکبر کلاته (ب)
چکیده
کسبوکارها در دنیای امروز به سوی استفاده از فناوریهای جدید برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان حرکت کردهاند. بازاریابی دیجیتال الگوی غالب روشهای بازاریابی در عصر حاضر است و بازاریابی مجاورتی به عنوان یکی از روشهای بازاریابی دیجیتال در عرصه عمل از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر مطالعات آکادمیک اندکی در این زمینه صورت گرفته است. این مطالعه با هدف بیان اهمیت بازاریابی مجاورتی در بازاریابی دیجیتال و شناسایی عوامل موثر بر آن صورت گرفته است. در ابتدا با استفاده از ادبیات پژوهش، عوامل بازاریابی دیجیتال و شاخصهای مربوطه که بر رشد و توسعه بازاریابی مجاورتی تاثیرگذارند، مورد شناسایی قرار گرفتند. در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی فازی نسبت به غربالگری شاخص ها اقدام شد. در این تکنیک، از دیدگاه هفده نفر از خبرگان حوزه بازاریابی دیجیتال در فروشگاه زنجیرهای رفاه استفاده شده است. با استفاده از ادبیات پژوهش و مرور تحقیقات مرتبط با موضوع پژوهش، چهار دسته از عوامل شامل منابع سازمانی، منابع انسانی، منابع مالی و منابع فناوری بعنوان عوامل بازاریابی دیجیتال موثر بر رشد و توسعه بازاریابی مجاورتی شناسایی شده و برای هر یک از این عوامل تعدادی شاخص در نظر گرفته شد. در مجموع هفده شاخص مختلف در این مطالعه شناسایی شده است. نتایج حاصل از تکنیک دلفی فازی، حاکی از تایید تمامی شاخصها می باشد؛ بدین معنی که از دیدگاه خبرگان، تمامی شاخصهای مورد بررسی بر رشد و توسعه فروشگاه زنجیرهای رفاه تاثیر دارند.
واژگان کلیدی: بازاریابی مجاورتی، استراتژی بازاریابی، بازاریابی دیجیتال
شماره 16 (پاییز 1398) | 510 بازدید | ۳۰ آذر ۹۸