تاثیر بازاریابی قطره‌ای بر ارزش ویژه برند در صنعت لوازم خانگی

فصلنامه بازاریابی پارس مدیر

دوره ۵، شماره ۱۶، پائیز ۱۳۹۸

علی‌رضا اصلانی* (الف)، کرم‌الله دانشفرد (ب)

چکیده

بازاریابی قطره‌ای این امکان را به برندها می‌دهد که به صورت دائمی با مخاطبان خود در تعامل باشند و به این صورت همواره در ذهن مشتریان شان تازه می‌مانند. ایده زیربنایی این روش آن است که مشتریان در هنگام خرید نام برند را به خاطر بیاورند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر بازاریابی قطره‌ای بر ارزش ویژه برند می‌باشد. این مطالعه با رویکردی کاربردی در صنعت لوازم خانگی و بطور اخص در شرکت پارس‌خزر انجام انجام شده است. همچنین از منظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها یک پژوهش پیمایشی از نوع مقطعی است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسشنامه می‌باشد. برای سنجش ارزش ویژه برند از پرسشنامه آکر استفاده شده است و برای سنجش بازاریابی قطره‌ای از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است. جامعه آماری این مطالعه کلیه کارکنان شعب مختلف شرکت پارس خزر می‌باشند. با استفاده از فرمول کوکران ۲۱۴ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده استفاده شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان داده است که بازاریابی قطره‌ای بر آگاهی از برند، تداعی برند و وفاداری برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. این نتایج همچنین حاکی از آن است که بازاریابی قطره‌ای بر ارزش ویژه برند شرکت پارس‌خزر تاثیرگذار است.

واژگان کلیدی: بازاریابی قطره‌ای، آگاهی برند، تداعی برند، وفاداری برند، ارزش ویژه برند

دانلود مقاله تمام متن