مدلسازی فازی ساختارهای حلقه بسته مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر بازاریابی سبز
فصلنامه بازاریابی پارس مدیر
دوره ۲، شماره ۳، تابستان ۹۵
مریم رنجبریان* (الف) – دکتر محمد علی خاتمی فیروزآبادی (ب)
چکیده
تحقیق حاضر یک مطالعه کاربردی است که با هدف بررسی و اولویتبندی عناصر ساختار شبکهای مدیریت زنجیره تامین سبز در صنعت تجهیزات مترو با رویکرد فازی صورت گرفته است. این تحقیق در صنعت تجهیزات مترو صورت گرفته است و گروهی از خبرگان حوزه مورد مطالعه به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادههای پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روابط میان متغیرهای اصلی مدل و الگوی روابط علی میان معیارها با تکنیک دیمتل فازی شناسائی شده است. ماتریس حاصله از تکنیک دیمتل (ماتریس ارتباطات داخلی)، هم رابطه علی و معلولی بین عوامل را نشان میدهد و هم اثرپذیری و اثرگذاری متغیرها را نمایش میدهد.
مدلسازی روابط میان متغیرهای تحقیق نشان داده است حمایت مدیریت ارشد عاملی است که بیشترین تاثیرگذاری را دارد. از سوی دیگر تمرکز بر مشتریان بیشترین تاثیرپذیری را دارد. میزان تاثیر و تاثر عامل مورد نظر در سیستم نشان میدهد، آن عامل تعامل بیشتری با سایر عوامل سیستم دارد. براین اساس حمایت مدیریت ارشد از بیشترین تعامل با سایر معیارها برخوردار هستند. تمرکز بر مشتریان در جایگاه دوم است، کنترل فرایندها و تعامل با تامینکنندگان نیز در رتبههای بعدی قرار دارند. در نهایت مشخص گردید حمایت مدیریت ارشد و کنترل فرایندها علی بوده و تمرکز بر مشتریان و تعامل با تامینکنندگان معلول هستند.
واژگان کلیدی: زنجیره تامین سبز، کنترل فرایندها، تمرکز بر مشتریان، تعامل با تامینکنندگان، حمایت مدیریت ارشد
برای خرید فایل ورد مقاله از لینک زیر استفاده کنید:
شماره 03 (تابستان 1395) | 821 بازدید | ۲۵ تیر ۹۵