زنجیره تأمین چابک راهکار کسب مزیت رقابتی در صنعت
فصلنامه بازاریابی پارس مدیر
دوره ۲، شماره ۳، تابستان ۹۵
کامبیز شاهرودی (الف) – محمد طالقانی (ب) – الهه طاهری* (ج)
چکیده
برای دستیابی به حاشیهی رقابتی در محیط تجاری به سرعت درحال تغییر، شرکتها باید طوری با تأمینکنندگان و مشتریان در عملیات خط جریان منطبق شوند که برای دستیابی به سطحی از چابکی ماورای انتظار نایل شوند. در نتیجه، زنجیرههای تأمین چابک، ابزار برجستهی رقابتی هستند که میتوانند در این راه کمک شایانی کنند. پذیرفتن زنجیرهی تأمین چابک نیازمند پرسیدن برخی سؤالات مهم است از قبیل اینکه، چابکی دقیقاً چیست و چطور میتوان آن را اندازهگیری کرد؟ بهعلاوه چطور میتوان چابکی را به طور مؤثّر بهدست آورد و آن را افزایش داد؟ صنعت کاشی و سرامیک استان یزد از دیرباز به عنوان یکی از صنایع محوری و اقتصادی به شمار میآمده است. بر این اساس و با توّجه به اهمیت دو مقولهی مورد بحث (ارزیابی عملکرد تأمینکنندگان و چابکی) این ضرورت احساس شد تا مروری گسترده بر ادبیات موجود در این دو حوزه انجام پذیرد. در این پژوهش که در بخش صنعت کاشی و سرامیک استان یزد انجام گرفته است، سعی شده تا با تأکید بر معیارهای چابکی به ارزیابی عملکرد تأمینکنندگان پرداخته شود. سعی شده تا با تأکید بر معیارهای چابکی به ارزیابی عملکرد تأمینکنندگان پرداخته شود. لذا این پژوهش میتواند گامی مؤثّر در پیشبرد و توسعهی صنعت کاشی و سرامیک کشور باشد. در این پژوهش ابعاد مختلف چابکی معرّفی شده و چگونگی انتخاب بهترین تأمینکننده در صنعت کاشی و سرامیک با تکنیک تلفیقی AHP-TOPSIS ارائه شده است.
واژگان کلیدی: چابکی، تکنیک های تصمیمگیری چند شاخصه، صنایع کاشی و سرامیک
برای خرید فایل ورد مقاله از لینک زیر استفاده کنید:
شماره 03 (تابستان 1395) | 760 بازدید | ۲۵ مرداد ۹۵