تاثیر بازاریابی معرف بر عملکرد مالی و غیرمالی کسب‌وکارهای اینترنتی(مورد مطالعه فروشگاه ثمین)

فصلنامه بازاریابی پارس مدیر

دوره ۵، شماره ۱۶، پائیز ۱۳۹۸

ماهک آریایی* (الف)، سورنا آریایی (ب)

چکیده

بازاریابی معرف یکی از روش‌های سنتی بازاریابی است که با رشد ابزارهای اینترنتی و در بستر بازاریابی دیجیتال با استقبال زیادی مواجه شده است. با وجود گرایش به این روش در زمینه اثربخشی آن ابهام‌هایی وجود دارد. در این مطالعه کوشش شده است تا تاثیر بازاریابی معرف بر عملکرد مالی و غیرمالی کسب‌وکارهای اینترنتی مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه با رویکردی کاربردی در فروشگاه ثمین انجام شده است. همچنین از منظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها یک پژوهش پیمایشی از نوع مقطعی است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسشنامه می‌باشد. برای سنجش عملکرد مالی و غیرمالی از پرسشنامه مالتیک استفاده شده است و برای سنجش بازاریابی معرف از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است. جامعه آماری این مطالعه مشتریان فروشگاه اینترنتی ثمین می‌باشند. با استفاده از فرمول کوکران ۴۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده استفاده شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان داده است که بازاریابی معرف هم بر عملکرد مالی و هم عملکرد غیرمالی شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد. این نتایج همچنین حاکی از آن است که تاثیر بازاریابی معرف بر عملکرد مالی بیش از عملکرد غیرمالی شرکت است.

واژگان کلیدی: بازاریابی معرف، افیلیت مارکتینگ، عملکرد مالی و غیرمالی، بازاریابی دیجیتال

دانلود مقاله تمام متن