رابطه میان مرکز کنترل و رضایت شغلی کارکنان فروش شرکتهای زنجیرهای خانهوکاشانه
فصلنامه بازاریابی پارس مدیر
دوره ۲، شماره ۳، تابستان ۹۵
سلیمه شمس* (الف) – دکتر محبوبه حلیمی (ب)
چکیده
سودآوری رکن اساسی بقای است و یکی از اهداف عمده هر سازمانی پرورش و آموزش نیروی فروش است. برای به تحقق پیوستن اهداف این سازمان لازم است کارکنان فروش را که مهمترین عامل مؤثر در جریان فروش و سودآوری هستند، در نظر داشت. یکی از عوامل مهمی که بر کیفیت فعالیت کارکنان فروش مؤثر است، رضایت شغلی است، چرا که رابطه مستقیمی بین رضایت شغلی افراد با عملکرد آنان وجود دارد و کسانی که رضایت داشته باشند، کار خود را بهتر انجام میدهند. بنابراین لازم است مدیران بازاریابی به موضوع رضایت شغلی کارکنان فروش، بیش از پیش توجه نشان دهد. از طرفی مرکز کنترل یکی از عواملی است که بر رضایت شغلی افراد تاثیر بسیاری دارد. ما در این پژوهش درصدد یافتن ارتباط میان مرکز کنترل درونی افراد و رضایت شغلی میباشیم. جامعه آماری شامل کارکنان فروش شرکتهای زنجیرهای خانهوکاشانه میباشد که با استفاده از فرمول کوکران با ۶% خطا، ۲۶۲ نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی طبقهبندی سهمیهای انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که مرکز کنترل درونی خود شخص نه تنها با رضایت شغلی در ارتباط مستقیم هستند بلکه بطور قابل توجهی در افزایش رضایت شغلی مؤثر است. بر اساس نتایج موجود، بهتر است سازمانها افرادی با انگیزه و با مرکز کنترل درونی بالا را به کار گیرند و یا برای کارکنانشان کلاسهایی در جهت درونی کردن مرکز کنترلشان برگزار نمایند.
واژگان کلیدی: مرکز کنترل درونی، رضایت شغلی، کارکنان فروش، شرکتهای زنجیرهای
برای خرید فایل ورد مقاله از لینک زیر استفاده کنید:
شماره 03 (تابستان 1395) | 630 بازدید | ۲۵ تیر ۹۵