شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر تشکیل هاب صادراتی در صنعت لبنیات کشور

فصلنامه بازاریابی پارس مدیر

دوره ۵، شماره ۱۶، پائیز ۱۳۹۸

فروغ عسکری* (الف)، کبری حسین‌پور (ب)

چکیده

تشکیل هاب صادراتی یا قطب صادراتی نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور دارد. صنایع لبنی کشور نیز پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک هاب صادراتی دارند. نیز این مطالعه با رویکردی کاربردی صورت گرفته است و از منظر روش گردآوری داده‌ها یک تحقیق پیمایشی-توصیفی محسوب می‌شود. ابزار اصلی گردآوری داده‌های پژوهش پرسشنامه مقایسه زوجی است. روایی پرسشنامه با روش اعتبار محتوایی ارزیابی شده است و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از نرخ ناسازگاری بررسی شده است. جامعه آماری این مطالعه خبرگان اتاق بازرگانی کشور می‌باشند و در نهایت هشت نفر به صورت هدفمند و بااستفاده از روش‌های غیراحتمالی در این مطالعه شرکت کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی استفاده شده است. نتایج نشان داد عوامل موثر بر هاب صادراتی در صنعت لبنیات کشور عبارتند از: محیطی، مدیریتی، سازمانی، محصول و استراتژی های بازرگانی. برای هریک از عوامل اصلی زیرمعیارهائی شناسائی شده است. در این میان معیار استراتژی‌های بازرگانی از بیشترین اولویت برخوردار است.

واژگان کلیدی: هاب صادراتی، صادرات، صنعت لبنیات، سیاست‌های بازرگانی و تجاری

دانلود مقاله تمام متن