مدلسازی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی دیجیتال
فصلنامه بازاریابی پارس مدیر
دوره ۴، شماره ۱۳، زمستان ۹۷
مریم شکوری* (الف) معصومه محمدی (ب)
چکیده
بازاریابی دیجیتالی یکی از مفاهیم پرکاربرد در بازاریابی امروز است که در مطالعات داخلی کمتر به آن پرداخته شده است. لزوم استفاده از مقیاسی بومی شده برای شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی دیجیتالی زمینهساز مطالعه حاضر بوده است. در این مطالعه کوشش شده است تا با روشی آمیخته عوامل زیربنایی بازاریابی دیجیتال شناسایی و طبقهبندی گردد. در فاز کیفی از روش تحلیل محتوایی استفاده شده و در فاز کمی برای اعتبارسنجی عوامل از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. برای بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است و در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داده است که برنامهریزی بازاریابی دیجیتال، درگیری و مشارکت مشتری، استفاده از شبکه های اجتماعی و عملکرد بازاریابی دیجیتال ارکان اصلی بازاریابی دیجیتال را تشکیل میدهند. رابطه علی عناصر نیز نشان میدهد که برنامهریزی بازاریابی دیجیتال یک متغیر علی است که بر درگیری و مشارکت مشتری و همچنین استفاده از شبکههای اجتماعی تاثیر میگذارد. در نهایت این سه عنصر عملکرد بازاریابی دیجیتال را تحت تاثیر قرار میدهند. نتایج این مطالعه برای تصمیمگیری مدیران فروشگاههای اینترنتی راهگشا است.
واژگان کلیدی:بازاریابی دیجیتال، بازاریابی اینترنتی، شبکههای اجتماعی، مشتریمحوری
شماره 13 (زمستان 1397) | 779 بازدید | ۲۰ اسفند ۹۷